יום שבת, 20 ביולי 2013

All is one- orphaned

All is one,  הכל אחד , הכל מחובר,  מה זה בעצם אומר בכלל ?

כדי לחבר באמת בין דברים, רעיונות, חובה שיהיה לנו את הידע, ההיכרות, והפתיחות  לנושא ברגע שיש לנו את זה יכול להתבצע חיבור. פירוד להבדיל מזאת ינבע לרוב מחוסר היכרות, חוסר ידע ותחושת זרות וניכור.

 נשאלת השאלה, למה אני פותחת פוסט  על מוזיקה והשקת אלבום  חדש של להקת "אורפנד-לנד" בפיסקה זו.  התשובה לכך היא שהמוזיקה הייחודית מאוד של הלהקה  מהווה גשר וחיבור. חיבור בין דתות, אנשים, תרבויות, רעיונות ואפילו בין ז'אנרים מוזיקליים לכמה שעות קסומות יכולתי לעצום את העיניים ולדמיין שהכל מסביבי מתחבר, שאין שנאה, שאין פערים, שאין תחושה של אני אתה והם שהכל באמת אחד כמו בזמן ובמקום  שהיקום  נברא באינסוף.

מודה ומתוודה זאת לי ההופעה הראשונה של הלהקה הנהדרת הזו שיוצרת ועומדת על במות משנת 1991 ועברה גלגולים רבים, הקשבתי לחומרים הקשבתי לראיונות אבל בהחלט לא ידעתי ממש למה לצפות, מה שראיתי זה קהל מגוון  צעיר מאוד ומבוגר כאחד,  כולם הגיעו לראות אותם ברדינג 3, המקום היה הומה אדם, , מוזיקה בדציבלים מאוד גבוהים,  שילוב של מוזיקה אורינטאלית  לצד מטאל , מוזיקת עולם ומוזיקה יהודית, התחושה , ההופעה, הביצועים ההתנהלות, הסאונד והמקום נתנו לי תחושה  שאני בכלל לא בהופעה בארץ אלא באחד האצטדיונים הגדולים בעולם ששם בד"כ מתקיימות ההופעות של אורפנד-לנד.

להקת "חלאס" הייתה הלהקה שנתנה את מופע החימום בערב זה, חברי הלהקה מתגוררים בעכו, הלהקה  ניצבת מזה שנים  בראש הסצנה של הרוק הערבי האלטרנטיבי והם אכן נתנו הופעה נהדרת.

"אורפנד-לנד" עלו על הבמה עם להיטים ותיקים לצד שירים מהאלבום החדש והנהדר, הופעה שארכה כשלוש  שעות, אמנים  אורחים עלו  לבמה, גבע אלון, מיקל בנסון, הבסיסט של להקת "משינה", האחים שחר ואלרם עמרם ומירה עווד שאף הייתה שותפה לשני שירים באלבום החדש: "Children" ו-"through fire and water".

הרבה אדרנלין והתרגשות היו באוויר בערב, סולן הלהקה קובי פרחי הפליא בביצועיו המגוונים והמרגשים,   סיקורים מוזיקליים רבים עוד יכתבו ונכתבו אודות ערב זה.
נפלה בחלקי הזכות רגע לפני שהכל געש ורעש, ללא אורות זרקורים וקהל  לשבת לשיחה עם קובי פרחי האיש.

הכל התחיל לכם בגיל מאוד צעיר ליוסי סאסי  ולך ועשיתם דרך מאוד ארוכה מאז האם במוזיקה שלכם היום יש משהו מהבית שלכם ?

כן ברור, אני גדלתי ביפו בבית ששמעו בו אופרה, מהשכנים שמעו מוזיקה ערבית אותנטית , המואזין תמיד היה ברקע והכל בישראל כך שבמוזיקה שלנו היום שומעים לגמרי כור היתוך של הבית והמקורות שלנו.

יהודה פוליקר,  הושפעתם ממנו רבות, השם אורפנד-לנד, ארץ יתומה נלקח מתוך שירו "רוחות מלחמה", אך זה הרגיש שכתב והלחין  עבורכם  שיר לאלבום החדש ?

פוליקר הוא היוצר הנחשב ביותר בעיני בישראל, וזה לא שהוא כתב שיר ונתן לנו אותו, השיר "שמים"  נכתב והולחן במיוחד עבורנו  וכן זו הייתה תחושה של התרגשות וסגירת מעגל.
סיפרתי לקובי שיצא לי לראיין את פוליקר ושאלתי אותו אם ידע שהוא מחבר במוזיקה שלו בן מזרח למערב והתשובה שקבלתי  הייתה: כשיוצרים מוזיקה עושים את מה שמרגישים לא חושבים מה זה יילד וקובי הוסיף זה אכן מה שהוא עשה.
  

אתם להקה ישראלית שהתחילה את דרכה פה בארץ אך פרצה לתודעת הקהל בצורה בולטת דווקא  בחו"ל אך אתה מסביר את זה ? לדעתך היה להם יותר קל מוזיקלית לקבל את החיבורים מאשר לנו פה ?

 מוזיקה היא מוזיקה, יש לנו פה קהל גדול שעושה עמנו דרך כבר שנים רבות, בחו"ל ל יש להם יותר זמן ותרבות הפנאי שונה מאצלנו,  אין להם התעסקויות עם נושאי בטחון, קונפליקטים חברתיים, פה בארץ המציאות היא שונה ויותר מורכבת .

תוך כדי השיחה אמא של קובי נכנסת לחדר והוא קם לחבקה מחייך וממשיך בשיחה.

כשאני מקשיבה לטקסטים שלכם אני לא יכולה שלא לשאול אותך אם יש לכם חיבור לנושא הקבלה כי הוא מבצבץ  אלי משם?

כן הייתה לי נגיעה בנושא.

לא אשאל אותך מה החלום שלך אבל מה היית רוצה שיקרה ?

הייתי רוצה לראות את שיטת החינוך בעולם משתנה, להרוס לגמרי את מה שיש היום ולבנות תשתית חדשה נכונה ומתאימה, מלמדים את הילדים כל כך  הרבה דברים לא  נחוצים, למה זה מעניין מישהו על כיבושי נפוליאון , אלימות,  במה זה יועיל להם,  במקום לחנך לערכיים של קיום משותף והדדיות.

הגעתי לפגישה עם קובי פרחי המוזיקאי והיוצר, סולן להקת מטאל  בינלאומית ומצליחה, קבלתי פגישה  עם קובי האדם,  מלא אכפתיות, בעל  חזון חברתי רוחני של אחדות  חוצת גבולות של דת ומדינה, אזרח העולם הגדול שלרגע   לא שכח מהיכן הגיע, צנוע  ומבין שהמתנה שקבל היא המוזיקה ועמה  יש לעשות את השימוש הנכון כדי להאיר את העולם ולגעת בלבבות .   






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה