יום שישי, 15 בפברואר 2013

אקסום זה כל הקסם


הם הגיעו לג'אם 88 ,שאני אומרת הם כוונתי לטדרוס ראובן ארגאי וג'קסון  כלומר יהודה גילאור .הקפיצו והרעידו את האולפן בקצב מטורף, מה שאני יכולה לומר שאם השפה שהיו שרים בה  לא הייתה עברית וסלנג מקומי שרק אנחנו הישראלים מכירים, יכולתי לדמיין בקלות  שאני נמצאת בפילדלפיה או בניו יורק במועדון של מוזיקה שחורה והם על הבמה מרקידים אלפים על אלפיים .

תוך שני שירים שלהם היה ברור לי לחלוטין  שהם מה שנקרא "חיות שטח" שהקסם של אקסום  מגיע  ממפגש חי ובועט עם קהל בהופעות, כי ברגע שרואים הופעה שלהם עם כל הגרוב, שמחה והכישרון הלב נפתח  ואי אפשר שלא לרקוד לצחוק ולהתאהב בהם.
טוב אז היו לי שאלות מכונות אבל המפגש הזה הפך לשיחה קולחת הרבה פחות ראיון של שאלות ותשובות ככה זה בראפ, והיפ הופ אין הרבה חוקים ואני חושבת שהיצירתיות והאימפרוביזציה והחיבור בין השנים הפך את הריאיון לשיחה שיכלה להתקיים בבר על כוס בירה  בבר שגקסון בפלורנטין ליתר דיוק יש לו כמה ברים .

חיבת לדעת מאיפה השצף קצב של המילים שיוצא לכם בכזאת טבעיות ?  
זה מגיע מהתרבויות שלנו מהמקום שכל אחד מאתנו מגיע ומהחיבור בין שנינו, הם מדברים איתי ומדברים ביניהם, וביני לבן עצמי  אני רואה שהם מכירים אחד את השני כל כך טוב עד למבט בזווית העין כמעט כמו זוג נשוי.  .
אתם גם חברי ילדות ?  הם עונים שהם חברי ילדות מהגילאים 14-16 , ואז אני שואלת קראתי כמו כולם שהייתה בחורה בסיפור הזה?
הם צוחקים ועונים לא מדברים על זה, ואני שואלת רגע היא יודעת  בעצם שבזכותה נוצרה החברות והמוזיקה, תנו לה קרדיט על זה לא? אז הם צוחקים ועונים לא מדברים על זה ואין לנו ממש מושג. .
למה דווקא השם אקסום ? 
אקסום היא עיר באתיופיה , אקסום שם שמחבר ישראליות עם אתיופיות, חיבור שורשי  למקורות לתקופה של שלמה המלך ומלכת שווא משהו מאוד שורשי שמייצג עבורנו חיבור בין העולמות. . בעליה האתיופית בכל בית אתיופי  יש תמונה של אקסום על הקיר, כמו שיש תמונה של הבאבא סאלי בכל בית מרוקאי יש תמונות של אקסום  עם שלושה מגדלים שזה ממש הסמל, וזה היה אצל גקסון הרבה בראש, ואז הם התחילו לבדוק את השם , וגילו ששלמה המלך ומלכת שווה  וכל הסיפור זה התרחש בעיר אקסום  בכלל יש הטוענים שארון הברית האבוד  נמצא באזור אקסום, מפה כבר התגלגלנו לסרט אינדיאנה ג'ונס.  .

אתם מביאים הרבה חיבורים לא ישראלים, ראפ, גרוב, מוזיקה שחורה  רגאיי הכל ביחד  ומהרבה  תרבויות אך הקהל מגיב למוזיקה שלכם ?
אנחנו עושים עבודת רגליים מפרכת של הופעות 6-7 שנים, בשטח.  הקהל ממש מצביע ברגליים וברוך השם ממלא ההופעות, אנשים אוהבים לשמוח אז הם לא נשארים אדישים בגלל שחברנו תרבויות שונות, חשוב לנו אך להשתמש במה שיש שם אבל להביא את זה לכאן כי אנחנו בארץ.

בחורה  אמריקאית שלחה לג'קסון בקשה לשלוח לה את המילים של השיר "כל ואחד ומזלו" ואז אמרנו או שאתה ישראלי או לא וצוחקים.
הגרוב שלכם  הוא לא גרוב ישראלי , זה היה תופס במועדונים של מוזיקה שחורה בחו"ל .מה עם אירופה ארה"ב ?
-  הופענו לפני קהל  שלא מבין מילה בעברית  הם רוקדים ואז לימדנו אותם את המשפט "מה עם הכסף" ואז הם שרים  את זה מבלי לדעת מה בעצם נאמר שם, אבל זה הכוח של המוזיקה היא מחברת היא מעל דת מעל שפה מעל מקום.
-      מדברים איתי על  דרך ועל הצלחה ואז  וג'קסון אומר לי "הצלחה בן לילה מגיעה אחרי שנים של עבודה" .
    משפט שאני מאמינה שתופס על הרבה תחומים בחיינו.

הם מעריכים ומוקירים את הקהל שאיתם לאורך כל הדרך מהופעה להופעה , ג'קסון אומר:  זה כמו מסע שכל פעם נפתחת בו דלת אחרי ודלת ואז נשארת עוד דלת אחת  שאמורה להיפתח ולא תמיד ברור מה צריך לעשות כדי לפתוח אותה.  
הם מוסיפים ומספרים לי על התחושה שרק זמר שעומד על במה או שחקן יבינו. "אתה  מרגיש גדול מהחיים לשבריר של כמה רגעים שאתה על הבמה אתה יורד מהבמה ובשניות הכל נעלם או מתפייד צריך לבנות יכולות פנימית  להתמודד עם זה שלא תהיה נפילה ".

שבועות אחרי הריאיון פגשתי את אקסום בפסטיבל בוב מארלי ואין דרך אחרת לומר זאת הקהל אוהב אותם, רוצים להצטלם איתם לשוחח איתם, ואחרי הכל  במפגש פנים מול פנים אי אפשר לזייף אהבה או שהיא שם או שלא .
ואם כבר מדברים על שטח  ואהבה אקסום יופיעו בגני התערוכה בתאריך 23.02  .כמו כן מופיעים  היום בחמדיה ובהופעות נוספות  בצפון .
אז שווה להתקרב  כי שם טמון כל הקסם ככה זה עם אקסום.:)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה